#8 Jeg brænder for: Udvikling

Som en optagt til ÅJBM 2011 fortæller tidligere og nuværende NJRs og workshopafholdere på ÅJBM i en række blogpost om hvad de brænder for. I dette post fortæller nuværende junior NJR, Stefan Wachmann om hvad han brænder for.

“Det er svært at svare på. Jeg har det ofte som om, at jege brænder for så meget, at det let bliver svært at se, hvad der brænder igennem.”

Basalt set brænder jeg for mennesker. Mit engagement i udvikling starter med mennesker, ligesom mit engagement i CISV også startede med mennesker. Jeg blev en del af CISV fordi jeg ønskede at blive leder på en interchange. Det blev jeg. Det gav mig en helt særlig mulighed for at påvirke nogle unges udvikling, hvilket helt klart har været en gennemgående faktor igennem hele min tid i CISV. Senere har jeg været leder igen, og ud fra de samme overvejelser har jeg arbejdet som matematik- og fysiklærer i et år, hvor muligheden for at påvirke unges udvikling igen var det, der drev mig.

Jeg brænder især for innovation og opfindsomhed. Som barn, nød jeg at finde nye løsninger på små behov eller udfordringer. Der var noget helt særligt og engagerende over at skabe noget nyt. Noget specielt. Noget unikt. LEGO var mit foretrukne værktøj kun efterfølgende overgået af blyanten, som jeg svingede mange aftener og nætter i mine teenage år. I min hverdag kegler jeg rundt på Danmarks Tekniske Universitet og læser til ingeniør i Design & Innovation. Der har jeg dagligt muligheden for at opfinde nye tekniske systemer eller mærkelige dimser og gadgets! Jeg har fundet min opfinderuddannelse.

Jeg brænder for at påvirke udviklingen. Som leder i CISV har de bedste oplevelser været, når man helt tydeligt har kunnet se en holdningsændring, nye evner eller en bredere forståelse af forskellige kulturer hos mine dudes (deltagere). Jeg drømmer om, at få gennemført nogle projekter, der har en stor påvirkning inden for bæredygtig udvikling eller andre teknologiske områder. Jeg ved, at jeg kommer til at påvirke JB i min tid som NJR. Men i hvilken retning? Jeg har nogle idéer. Vil du hjælpe mig?

Skriv en kommentar