#1 Jeg brænder for: Relationer

Som en optagt til ÅJBM 2011 fortæller tidligere og nuværende NJRs og workshopafholdere på ÅJBM i en række blogpost om hvad de brænder for. I dette post fortæller tidligere NJR Sune Pihl, om hvad han brænder for.

Efer ti store CISV aktiviteter, tog jeg i løbet af sommeren beslutningen: tak og farvel. Mødte organisationen som 21-årig, siden da InterChange leder, Summer Camp leder to gange, Børnebysstab fem gang (tre som Camp Director) og to gange Børnebysleder. Det er blot somrene. Oveni tiden som NJR, og et utal af andre opgaver gennem årene. En brand er slukket, andre opstået.

Relationer. I mit daglige virke arbejder jeg efer en grundidé: Relation frem for alt.

  • Som leder for undervisningsprojektet Pusterummet, der tager sig af elever folkeskolerne ikke ved hvad de skal stille op med. Piger der skærer i sig selv, voldelige drenge, elever med familieproblematikker, sociale vanskeligheder, psykiske belastninger. Intellektuelt er de velfungerende, men skolen rummer aspekter de ikke magter. Vi skaber relationer, der ikke blot får dem igennem folkeskolen, men giver dem succesoplevelser de gør brug af hele livet.
  • På gymnasierne, hvor jeg taler med en klasse om muligheder for, at komme ud internationalt under et sabbatår. Hele spektret – alle de variationer der findes. Når unge eferfølgende henvender sig til mig, om det er en coachende rolle eller som inspirator.
  • I internationalt arbejde med Slænget, der arbejder med HIV/AIDS ramte unge i Uganda.
  • Kursusvirksomhed, rejser, workshop afholdelse, DUF ansøgninger. Samtaler med Slængets medlemmer – coach, vejleder, administrator.
  • På lærer- og pædagogseminarierne som foredragsholder. Taler for hele årgange af gangen, og de falder ikke i søvn eller begynder at game på deres smartphones. Jeg levere en oplevelse af sammenhæng, udfordring og hvor meget vi kan opnå med stærke relationer. Bliver en drivkraf i andres studie, en inspiration til at trække lærergerningen i nye retninger.
  • I landets kommunale forvaltninger, hvor jeg beretter om de successer mit projekt Pusterummet har, til billigere penge end folkeskolerne selv kan løse de problematikker og udfordringer, som potientielle Pusterums elever har. Når en kommune hyre mig som konsulent til at oprette lignende projekt i deres kommune.

Relation frem for alt! Jeg siger til andre, at jeg er verdensmester i at skabe relationer. Det må man ikke i Danmark – sige at man er god. Jeg er exceptionel. I juli var jeg på min sidste CISV tur, SummerCamp – Libanon/Saida. Anne fra min delegation læste, til det vi kaldte grup’møde (delegationtime), følgende op: ”Sune, jeg har drømt om at have dig som leder siden jeg mødte dig som elleve årig. Det har slået alle mine forventninger af banen. Du er grunden til at vi har haf en oplevelse langt større end andre i CISV, for uden dig var det her en normal SummerCamp, med dig var det den største oplevelse i vores unge liv. Du inspirere os alle. Tak.” Caroline, min anden pige i delegationen, holdt en tale for hele SummerCampen, om hvordan det at hun har mig i hendes liv har givet hende mere selvværd, inspireret hende til at være mindre selvvisk og at hun er glad for at have en base der er lige så tryg som hendes forældre.

Med stærke relationer kan vi alt! Jeg brænder for relationer! Jeg gør de ikke sagte sager til eksakte videnskaber, viden om udstrakte egenskaber gør mig ære.

Litteratur. En ildebrand er opstået i mig – litteraturen. Skriver på en fagbog til lærerseminarierne. Har skrevet skønlitterære tekster i mange år, og endeligt, inspireret af relationen til min SummerCamp delegation dette år, skrevet en roman som er sendt til forlag.

Ledelse. Jeg er læreruddannet. Ved siden af arbejde læser jeg nu en diplom uddannelse i Ledelse. Brænder for begge sidder af ledelse: management / leadership. Ledelse er målopfydelse gennem socialindfydelse. Ledelse er brandstifelsen i mig, som sætter ild til nye dele af livet.

CISV har skabt nogle af de stærkeste relationer i mit liv, inspireret mig til at skrive og gjort at jeg arbejder som leder. Jeg har givet CISV meget, fået mere igen. Branden har kun lige fået fat, og jeg er ikke sådan lige at få slukket igen.

Skriv en kommentar