#3 Jeg brænder for: Udvikling

Som en optagt til ÅJBM 2011 fortæller tidligere og nuværende NJRs og workshopafholdere på ÅJBM i en række blogpost om hvad de brænder for. I dette post fortæller tidligere NJR Camilla Wetzel om hvad hun brænder for.

Hvad brænder jeg for? Bom bom, min første tanke var:

Hold da, Anna og Stefan forstår godt nok at sætte mine tanker i gang!

Jeg brænder for flere ting, men er der noget jeg brænder for mere end andet? Chancerne er at der er 13 forskellige svarmuligheder, men at vælge den ene ting man virkelig brænder for, det kan være noget af en udfordring.

Jeg tror det tætteste jeg kan komme på et svar er: udvikling. 

Og ja, udvikling i sig selv er også redt bredt.

Efter at have lavet en lille  smule research om ’udvikling’ er jeg kommer frem til at det i hvert fald hverken er softwareudvikling eller udvikling i forbindelse med at spille skak jeg brænder for (som en person der aldrig spiller skak, aner jeg ærlig talt ikke hvad udvikling i forbindelse med skak betyder, men regner ikke med det er noget for mig).

Jeg er derimod kommet frem til at det der passer bedst på mine tanker om udvikling er ’bæredygtig udvikling’.  Og her mener jeg ikke specifikt bæredygtig udvikling i forbindelse med miljø og klima, men først og fremmest mener jeg udvikling af et sted, så som land/by/lokalområde.

Hvad skal der til for at et lokalområde udvikler sig til noget bedre? Hvordan udfordrer man status quo? Hvordan motiverer man mennesker til at tage en aktiv rolle i deres samfund for at de har lyst til at gøre det til et bedre sted? Hvordan kan man sikre at det man gør for at  for at udvikle et lokalsamfund rent faktisk også er bæredygtigt og udviklingen fortsætter og ikke går i den ’forkerte’ retning?

Der er mange forskellige ’løsninger’ for at udvikle et lokalområde/land, men hvilken løsning der er den bedste er svært at sige (og jeg er ærlig talt nok ikke den person der bedst kan sige det).

Jeg brænder for at forstå hvordan forskellige løsninger kan være resultatet til forskellige udfordringer. Jeg brænder for at den rigtige løsning bliver fundet, så det kan sikre udvikling i lokalsamfundet/verden.  Jeg brænder for udvikling for at gøre et lokalsamfund bedre. Jeg brænder for udvikling for at gøre verden bedre. Det er det jeg brænder for.

Godt ÅJBM!

//Camilla Wetzel

PS. Nu hvor jeg har skrevet mit blog-indlæg kommer jeg i tanke om at jeg også brænder for samarbejde. Nå, det må blive en anden gang, på en anden blog.

Skriv en kommentar